zondag 20 februari 2011

De geschiedenis van de Nederlandse en Belgische luchtvaartNederland en België zijn al vrij snel bij de ontwikkeling van de luchtvaart betrokken geraakt. Het is in beide landen begonnen met het maken van ballonvaarten en het bestuderen van de toepassing van ballons voor militair gebruik.Na de komst van het vliegtuig drong ook dit snel tot beide landen door, zij het, zoals overal, als een kostbare en gevaarlijke vorm van sportbeoefening. Het werd ernst na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Nederland bleef daarin neutraal, maar België kreeg de oorlog in alle hevigheid te verduren. Toen de oorlog voorbij was, ontwikkelde zich in beide landen het burgerluchtverkeer. De KLM en de Sabena werden opgericht en zorgden later voor snelle verbindingen door de lucht met respectievelijk Nederlands-Indie en Belgisch Kongo.De Tweede Wereldoorlog trof zowel Nederland als België. Na een korte, maar felle strijd werden beide landen in mei 1940 overweldigd, maar men zette de strijd vanuit het buitenland voort. Na de Tweede Wereldoorlog werd de vrijwel totaal verdwenen luchtvaart in de twee landen weer opgebouwd en opnieuw spelen Nederland en België nu een belangrijke rol in de wereldluchtvaart.Inhoud;- Het begon met de ballon- Waken over onze neutraliteit- De opkomst van het luchtverkeer- Meer “lucht” dan “macht”- De tweede wereldoorlog – ondergang & overwinning- De luchtmacht wordt volwassen- Vliegen als sport & ontspanning- Weerbaar met vereende krachten- Ballons, ornithopters & “Aeroplanen”- De eerste wereldoorlog – tragiek & romantiek- Een eigen luchtvaartmaatschappij- Neutraliteitspolitiek: tot welke prijs?- Industrie & sport tussen beide wereldoorlogen- de tweede wereldoorlog – een ongelijke strijd- Samen sterk- Moeilijke tijden voor de burgerluchtvaartAls naslagwerk is dit prachtige boek onmisbaar voor de luchtvaart fanaat!!++ 146 pagina’s DIK met tal van prachtige foto’s ++In zeer goede staat!!Hebt U vragen? Stuur gerust een mailtje….
meer info


Geen opmerkingen:

Een reactie posten