donderdag 9 juni 2011

* Persboek van het geflopte project om TEA's Airbus A300B1 (een prototype !) van de totale scrap te bewaren. Het toestel, de tweede Airbus ooit gebouwd én prototype, werd eind jaren '90 door TEA uit dienst genomen. Na verwijdering van instrumenten, motoren en andere herbruikbaar materiaal deed het toestel dienst als oefenvliegtuig voor de luchthavenbrandweer. Jarenlang stond dit toestel, tevens de oudste bestaande Airbus (de allereerste A300B1 kwam nooit in de burgerluchtvaart en werd vlug na de tests ontmanteld), langs de kant in Melsbroek. Onder impuls van een Franse gepassioneerde luchtvaartbegeesterde werd een actiecomité opgericht met als doel om het toestel in haar glorie te herstellen (d.m.v. spare parts - scraps van afgedankte A310's) en het te bewaren in Toulouse. Even leek het erop dat de vele inspanningen én medewerking van o.a. Georges Guttelman, oprichter van TEA en op dat moment een grote baas bij CityBird Airlines, daadwerkelijk de preservatie van het toestel zouden kunnen realiseren. Problemen i.v.m. transport van wrak én de oplpende financiële kosten luidden het einde van de droom in. Een klein jaar later werd de tot dan oudste bestaande Airbus gesloopt... Dit gelimiteerd persboek diende om mogelijke sponsors, luchtvaartbladen, aviation spare parts ondernemingen, enz. over het het project te informeren en hun er eventueel toe aan te zetten om deel te nemen aan deze toch wel bijzondere preservatiepoging. Een zeer interessante uitgave die de levensloop van deze Airbus A300B1 in diverse aspecten belicht ! * Top staat, als nieuw* ZELDZAAM en interessant item voor de gepassioneerde aviation enthusiast* Voor dergelijke items betaal je al vlug $$$ op aviation beurzen* Zie foto's voor details ! * VERZENDING INBEGREPEN !!!*** Bekijk ook mijn andere zoekertjes met nog méér TEA en luchtvaart gerelateerde aanbiedingen (safety cards, inflight magazines, sticker, ...) *** Andere TEA items (foto's uit de maatschappij-archieven, postkaarten, foto's van de ganse vloot in diverse kleurenschema's) eveneens verkrijgbaar !Andere interessante luchtvaartzaken (pilotenuniformen, wings, foto's, enz... worden in de toekomst aangeboden ! Neem dus regelmatig eens een kijkje in mijn webshop ! Vragen ? Meer info ? Stuur gerust een mailtje ! TEA (Trans European Airways), ooit de grootste Belgische charter luchtvaartmaatschappij in de jaren '80, maakte gebruik van toestellen als Boeing 707, Boeing 720, Boeing 737 en de Airbus A300. Zelfs de tweede Airbus ooit gebouwd - een PROTOTYPE ! - (de A300B1 met registratienummer OO-TEF) maakte deel uit van de vloot. Het succesverhaal van de maatschappij resulteerde in de oprichting van dochterondernemingen in Engeland (UK), Zwitserland, Frankrijk én Italië. De economische situatie (olie crisis) op het einde van de jaren '80 luidde de ondergang van de maatschappij in (faillissement). Enkel TEA Switzerland maakte een doorstart. Snel na het faillissement werd een nieuwe Belgische maatschappij werd opgericht, EBA - Euro Belgian Airlines wiens vloot uit bijna alle ex-TEA Boeing 737 vliegtuigen bestond. De maatschappijkleuren bleven bovendien zo goed als ongewijzigd. Later, in de jaren '90, werd de maatschappij overgenomen door Virgin Express.Keywords : luchtvaart, aviation, airline, airlines, airways, Boeing, Airbus, B707, 707, B727, 727, B737, 737, B747, 747, B757, 757, B767, 767, B777, 777, McDonnell Douglas, DC-8, DC8, DC-9, DC9, DC-10, DC10, MD-11, MD11, MD-80, MD 80, MD-90, MD 90, A340, A320, A300, A310, A330, A380, Lufthansa, Sabena, Brussels Airlines, KLM, Britisch Airways, Swissair, Air France, American Airlines, Air Canada, TWA Trans World Airlines, TEA Trans European Airways, Capitol International Airways, Ryanair, Alitalia, Virgin, Virgin Express, pilot, piloot, life vest, City Bird, Concorde, wings, flight, safety card, Delta Airlines, Pomair Ostend, ...
meer info


Geen opmerkingen:

Een reactie posten